Díjat kaptak a Terminátor kisöccsei

Vágólapra másolva!
Versenyeztek egymással a számítógépes játékok gépi ellenfelei, a Terminátor létező, tökéletlen kisöccsei. Az idén második alkalommal megrendezett Bot Prize-t megnyerő programozó hatezer dollárral lehet gazdagabb, ehhez azonban a megtévesztésig emberi játékot bemutató szoftvert kell írnia.
Vágólapra másolva!

Megszabadulhatnak a játékosok a nevetségesen gyenge vagy éppen arcátlanul csaló, többezer pontnyi sebzésbe sem belehaló botoktól. Az ausztrál 2K játékfejlesztő stúdió által meghirdetett versenyre olyan programozók jelentkezést várták, akinek műve többre képes a gépies tökéletességnél. Az elvárások között szerepel, hogy a bot képes legyen meglepő akciókat indítani, ne legyenek zavaró tökéletlenségei és ne kövesse el többször ugyanazt a hibát. Az azonban nem gond, ha apróbb szerencsétlenkedések becsúsznak, a legjobb emberi játékosok sem hibátlanok. "Nem arról szól a kihívás, hogy tökéletesen célozzanak a botok" - magyarázta a feladat bonyolultságát Will Wright, a The Sims sorozat megalkotója a Popsci-nek - "Olyan botot kell alkotni, ami győzelmi táncot jár a holttested felett."

Nem elég emberiek a pályázók

Bár már lezajlott az IEEE és a 2K stúdió által meghirdetett verseny összes fordulója, igazi győztes nem született. A legjobb bot gazdája, Jeremy Cothran 1700 dolláros jutalommal ment haza, arra viszony egyetlen játékos sem volt képes, hogy átverje a bírák legalább nyolcvan százalékát, azaz négy embert. Az eredmény nem kétségbeejtő, egyetlen olyan pályázó sem volt, amelyikről legalább valamelyik döntnök azt ne hitte volna, hogy ember.


Egy ember, egy robot: itt az idő tippelni

Próbaterepül az Unreal Tournament 2004 FPS egy módosított változata szolgált. A játékban a szervezők kikapcsolták a chat lehetőséget - így nem sértegethették egymást a játékosok, ami plusz izgalmakat biztosított volna a programozóknak - illetve új fajta fegyvereket adtak a harcosok kezébe. A bírák nem játékosként szállhattak szembe a pályázókkal, hanem külső szemlélőként tekinthették meg egy bot és egy emberi játékos meccsét.

Bárki lehet robotmester

Az idei Bot Prize-ra tizenöt nevezés érkezett, sőt a verseny már le is zajlott a patinás mérnökszervezet, az IEEE játékokkal és számítástudományi intelligenciával foglalkozó milánói konferenciáján. A júliusi selejtezőben még a csehek is képviseltették magukat egy harcossal, a döntőbe azonban egy ausztrál, egy texasi és egy japán egyetem botján túl két intézményi támogatás nélkül fejlesztett program került be.


Három stratégiát is tud ez az egyetemi feladatként írt bot

Mivel a hatezer dolláros díjat várhatóan jövőre is meghirdetik, nem késő csapatot toborozni, és nekiállni az emberi ügyességgel és még emberibb hibákkal felszerelt bot megírásának. A fejlesztőeszközökhöz - például az ingyenes Pogamuthoz - bárki hozzájuthat, az alapjátékot pedig tíz dollár körüli összegért lehet megvásárolni a letöltős szolgáltatásokról.

Félszáz éves kihívás

Az intelligens számítógépekre vonatkozó első vizsgálatot még Alan Turing, a számítástechnika egyik hérosza, a német Enigma titkosításának megtörésében jeleskedő tudós javasolta 1950-ben megjelentetett tanulmányában. A Computing Machinery and Intelligence című írásban Turing azt javasolja, hogy imitációs játékkal tegyék próbára az ember voltukat bizonyítani kívánó szoftvereket. A tudós három szobába ültette volna szét a próba résztvevőit: az egyikben a számítógép, a másikban egy ember, a harmadikban pedig a teszt bírája foglal helyet. A bíró az embernek és a számítógépnek is tehet fel kérdéseket, nem tudva, hogy melyik válaszadó élő és melyik készült szilíciumlapkákból. Amennyiben a döntnök nem tudja eldönteni ki az ember és ki gép, úgy a program nyerte a próbát.

Aranyérem jár a legjobb chatelőnek

1990 óta versenyük is van a különféle chatrobotoknak. A Hugh Loebner által kitűzött, és számos egyetemet megjárt díjra beszélgetőprogramokat lehet nevezni. A versenyben a Bot Prize-hoz hasonlóan független zsűrit kell meggyőzniük a robotoknak arról, hogy emberi intelligenciával rendelkező hús-vér lények. A zsűri a Turing által leírt teszt forgatókönyvén alapuló eljárást követ, a beszélgetés hosszát és módját azonban többször megváltoztatták a szervezők. A programozók rendre 2-3 ezer dolláros díjjal térnek haza a megmérettetésről, ám a fődíjat még senki sem volt képes elnyerni. 25 ezer dollár üti a markát annak a programozónak, akinek a szoftvere átveri a zsűrit, meggyőzve a döntnököket, hogy valójában ő az emberi lény, beszélgetőtársa pedig szoftver. Még nagyobb összeg kiosztásával - és a Loebner-díj végével - jár, ha egy robot átmegy azon a teszten, aminek megfejtéséhez profi kép, videó és hangfelismerés is szükséges.

A Turing-próba nem csak akadémikus szórakozás, erre az orosz interneten terjedő 2007-es kémprogram hívta fel a figyelmet. A romantikus szeretőt és szexuális ragadozót alakítani egyaránt képes szoftver minél több személyes adatot próbált meg kiszedni a horgára akadó csetelőkből a PC Tools szakemberei szerint.

Keresték a legjobb Super Mariót is

Az IEEE konferenciáján nem csak az FPS-eket mesteri és emberi szinten játszó robotok ütköztek meg. Volt olyan verseny, amin a klasszikus Super Mario játékot végigvivő szoftverek versengtek egymással, más gépeken Ms Pacman-ben próbáltak több pontot elérni a benevezett botok. Még szimulált autóverseny is volt az egyetemeken fejlesztett robotpilótáknak.


Termonukleáris világháború: az egyetlen nyerő lépés nem játszani

Az IEEE konferencia legironikusabb és egyben legjátékosabb történése mégis az volt, hogy a hidegháború fenyegetések és a nyolcvanas évek klasszikus hackerfilmje, a Wargames által ihletett DEFCON-ban is megmérkőztek a játékbotok. A programban megfelelő tempóban indított csapásokkal, okosan felépített védelemmel, illetve sok szerencsével kell túlélniük egy globális atomháborút az egy-egy nemzet legfőbb katonai vezetőjét alakító játékosoknak. Azaz a film által inspirált játékban robotok mérkőznek meg, melyikük tudja jobban elpusztítani a Földet. Merje csak valaki azt mondani, hogy a lövöldözős robotok egy ijesztő jövő részei.