Sivító motor, legendás forma, furán dőlő kerekek – a Tatra 148 képes története

Tatra 148
Vágólapra másolva!
Akár az építkezések jellegzetes billencseként, akár betonkeverővel, CKD daruval, tartállyal vagy másfajta felépítménnyel, a csőrös Tatra sokáig Magyarországon is gyakori látvány volt, igaz, katonai helyett kizárólag civil felhasználásban. Eredeti gyári prospektusokon mutatjuk be a jellegzetes formavilágú és felejthetetlen hangú, léghűtéses V8-dízelmotoros teherautót, amelynek további érdekessége volt a terheletlenül negatív kerékdőlés.
Vágólapra másolva!

Kevesen tudják, hogy a Tatra a világ legrégebbi autómárkáinak egyike, eleinte az Osztrák-Magyar Monarchiában, majd Csehszlovákiában termelt, a rendszerváltás óta pedig Csehországban működik. Mára a személyautós üzletág (amely olyan farmotoros és áramvonalas limuzinokat adott a világnak, mint a 87-es és a 603-as) sajnos bezárt, az 1900-ban elindított teherautós viszont aktív, és nálunk is rendelkezik importőrrel. Sokan a Dakar raliról ismerhetik gépeiket, amint a szovjet Kamazokkal csatáznak, de ugyanez a versengés a teherautók állami beszerzésein is jellemző volt a KGST-időkben.

Bevetésre készen a darus 148-asok. Természetesen le lehetett talpalni, és akár 7 tonnát is megemelhetett Forrás: Tatra

1972-ben lett szériaértett a híres 148-as sorozat, amely az elődmodell (138) továbbfejlesztése volt nagyobb teherbírással,

új motorháztetővel, alatta pedig már 12,6 literes, V8-as dízellel, amely már 200-212 lóerőt és 833 Nm nyomatékot tudott leadni, és szélsőséges éghajlati viszonyok között is jól működött léghűtésével – utóbbi hatalmas ventilátora adta a jellegzetes, nagy fordulaton sivító hangot. Érdemes megjegyezni, hogy nem ez volt a Tatra-kínálat csúcsán, hanem a V12-es, szögletes buldogfülkés 813-as, amely kettő-, három- vagy négytengelyes kivitelekben is elérhető volt.

Csehországban és Szlovákiában néhány tűzoltóságnál máig állományban vannak a Karosa felépítményes T148 fecskendők Forrás: Tatra

Hozzá, és hetvenes évekbeli riválisaihoz képest a csőrös, gömbölyded formájú 148-as egy régebbi világot képviselt, ennek ellenére népszerű volt (tíz év alatt 113 ezer készült belőle), központi gerincvázas építése, lengőtengelyes felfüggesztése és kapcsolható 6x6-hajtása pedig ügyes, és meglepően komfortos terepessé tette. Számtalan kivitele közül a katonaiak mellett a Karosa felépítményes tűzoltóautók különlegesek; utódja a még több konfigurációban elérhető, buldogfülkés 815-ös lett. A legendás csehszlovák haszonjárműről mutatunk néhány korabeli katalógusfutót.

Íme, a 148-as paletta derékhada: az exportmodellek többsége hátrafelé, vagy három oldalra billenthető platóval készült, 15,2 tonna a terhelhetőség. Látszik a negatív kerékdőlés Forrás: Tatra
Korai holland prospektus nyitóképe. Elődjétől, a 180 lóerős Tatra 138-tól eltérő, vízszintes rácsozású hűtőmaszkjáról ismerhető fel legkönnyebben a 148-as Forrás: Tatra
Keveset gyártottak a ponyvás kivitelekből, a képen egy holland exportmodell. A végsebessége 75-80 km/h, míg a fogyasztása 32,1 l/100 km Forrás: Tatra
Sokat javított a menetkomforton a rugózó vezetőülés és a rásegítős kormány, a sofőrök kényelmük miatt is kedvelték a Koprivnicében gyártott 148-asokat Forrás: Tatra
Három hajtott tengellyel a 148-asok terepképességei különlegesek voltak; a központi csővázas és lengőtengelyes, máig használt koncepciót még 1923-ban alkotta Hans Ledwinka Forrás: Tatra
Korai, 1972-es prospektus az első sorozatról. Elődjét, a 138-ast már 1961-től gyártották, itt az izmosabb, persze továbbra is V8-as és léghűtéses szívódízel volt a fő újdonság Forrás: Tatra
Majdnem mindegyik 6x6-ként készült, csak a nyerges vontatóból létezett kéttengelyes. Ezt a billencset budapesti helyszínen, az Országház előtt fényképezték a kockaköves rakparton Forrás: Tatra

Még több olvasnivaló a Retro Mobil áprilisi számában: